תנ"ך על הפרק - תהילים עז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים עז

644 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֥חַ עַֽל־ידיתוןיְדוּת֗וּןלְאָסָ֥ף מִזְמֽוֹר׃קוֹלִ֣י אֶל־אֱלֹהִ֣ים וְאֶצְעָ֑קָה קוֹלִ֥י אֶל־אֱ֝לֹהִ֗ים וְהַאֲזִ֥ין אֵלָֽי׃בְּי֥וֹם צָרָתִי֮ אֲדֹנָ֪י דָּ֫רָ֥שְׁתִּי יָדִ֤י ׀ לַ֣יְלָה נִ֭גְּרָה וְלֹ֣א תָפ֑וּג מֵאֲנָ֖ה הִנָּחֵ֣ם נַפְשִֽׁי׃אֶזְכְּרָ֣ה אֱלֹהִ֣ים וְאֶֽהֱמָיָ֑ה אָשִׂ֓יחָה ׀ וְתִתְעַטֵּ֖ף רוּחִ֣י סֶֽלָה׃אָ֭חַזְתָּ שְׁמֻר֣וֹת עֵינָ֑י נִ֝פְעַ֗מְתִּי וְלֹ֣א אֲדַבֵּֽר׃חִשַּׁ֣בְתִּי יָמִ֣ים מִקֶּ֑דֶם שְׁ֝נ֗וֹת עוֹלָמִֽים׃אֶֽזְכְּרָ֥ה נְגִינָתִ֗י בַּ֫לָּ֥יְלָה עִם־לְבָבִ֥י אָשִׂ֑יחָה וַיְחַפֵּ֥שׂ רוּחִֽי׃הַֽ֭לְעוֹלָמִים יִזְנַ֥ח ׀ אֲדֹנָ֑י וְלֹֽא־יֹסִ֖יף לִרְצ֣וֹת עֽוֹד׃הֶאָפֵ֣ס לָנֶ֣צַח חַסְדּ֑וֹ גָּ֥מַר אֹ֝֗מֶר לְדֹ֣ר וָדֹֽר׃הֲשָׁכַ֣ח חַנּ֣וֹת אֵ֑ל אִם־קָפַ֥ץ בְּ֝אַ֗ף רַחֲמָ֥יו סֶֽלָה׃וָ֭אֹמַר חַלּ֣וֹתִי הִ֑יא שְׁ֝נ֗וֹת יְמִ֣ין עֶלְיֽוֹן׃אזכיראֶזְכּ֥וֹרמַֽעַלְלֵי־יָ֑הּ כִּֽי־אֶזְכְּרָ֖ה מִקֶּ֣דֶם פִּלְאֶֽךָ׃וְהָגִ֥יתִי בְכָל־פָּעֳלֶ֑ךָ וּֽבַעֲלִ֖ילוֹתֶ֣יךָ אָשִֽׂיחָה׃אֱ֭לֹהִים בַּקֹּ֣דֶשׁ דַּרְכֶּ֑ךָ מִי־אֵ֥ל גָּ֝ד֗וֹל כֵּֽאלֹהִֽים׃אַתָּ֣ה הָ֭אֵל עֹ֣שֵׂה פֶ֑לֶא הוֹדַ֖עְתָּ בָעַמִּ֣ים עֻזֶּֽךָ׃גָּאַ֣לְתָּ בִּזְר֣וֹעַ עַמֶּ֑ךָ בְּנֵי־יַעֲקֹ֖ב וְיוֹסֵ֣ף סֶֽלָה׃רָ֘א֤וּךָ מַּ֨יִם ׀ אֱ‍ֽלֹהִ֗ים רָא֣וּךָ מַּ֣יִם יָחִ֑ילוּ אַ֝֗ף יִרְגְּז֥וּ תְהֹמֽוֹת׃זֹ֤רְמוּ מַ֨יִם ׀ עָב֗וֹת ק֭וֹל נָתְנ֣וּ שְׁחָקִ֑ים אַף־חֲ֝צָצֶ֗יךָ יִתְהַלָּֽכוּ׃ק֤וֹל רַעַמְךָ֨ ׀ בַּגַּלְגַּ֗ל הֵאִ֣ירוּ בְרָקִ֣ים תֵּבֵ֑ל רָגְזָ֖ה וַתִּרְעַ֣שׁ הָאָֽרֶץ׃בַּיָּ֤ם דַּרְכֶּ֗ךָושביליךוּֽ֭שְׁבִֽילְךָבְּמַ֣יִם רַבִּ֑ים וְ֝עִקְּבוֹתֶ֗יךָ לֹ֣א נֹדָֽעוּ׃נָחִ֣יתָ כַצֹּ֣אן עַמֶּ֑ךָ בְּֽיַד־מֹשֶׁ֥ה וְאַהֲרֹֽן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

קולי אל אלהים ואצעקה. בתפלה ומתוך צרה אזעק. קולי אל אלהים והאזין אלי מה שאני לומד בתורה וע"י התורה האזינה אלי כי הלימוד סגולה לקבלת תפלה במ"ש בש"ס דכתיב ועץ חיים תאוה באה:הלעולמים יזנח אדני. אפשר דעל השכינה שהיא שם אדני ידבר שהיא עמנו כביכול בגלות וזוהי התמיה כל השנים הללו זנח השכינה בגלות ואם לא ירחם עלינו בשבילנו יעשה לכבוד שמו שהיא שם אדני:גאלת בזרוע עמך בני יעקב ויוסף סלה. אפשר לפי מ"ש בעניותי במ"א להסכים דברי רז"ל במדרשים ודברי זהר חדש והכתובים עצמן דגלות מצרים עלה במקום שני גליות אחד בגזרת בין הבתרים והשני בשביל מכירת יוסף ועלה לכאן ולכאן ובזה נתישבו כמה חקירות וזה מכלל רחמיו יתברך. וזה רמז הכתוב גאלת בזרוע עמך בני יעקב ויוסף שחייבים היו שני גליות ובזרוע עזך גאלת אותם שיעלה הגלות לשתיהם. ראוך מים וכו' קאי על גאלת בזרוע שהגאולה ממצרים וקריעת ים סוף היה בזרוע בזכות יעקב שהוא כולל ג' אבות כמשז"ל וזכות יוסף שהפליא לעשות עם אחיו ובזכות אבות ויוסף נגאלו ונקרע הים הגם שמדה"ד היתה מקטרגת ועד אחרן וימרו על ים בים סוף עכ"ז גברו רחמיו ובזכות אבות ויוסף גאלם וקרע ים. והרב מהר"י אלגזי ז"ל בספר מענה לשון דף י"ז פירש במשז"ל ראה הקב"ה שמדה"ד היתה מקטרגת עליהם של ישראל במצרים עמד וקפץ עליהן לגאלן שנאמר לכן אמור לבני ישראל ואין לכן אלא שבועה וכו' ואמרו פ"ק דנזיר דף ג' ימין שבועה שנאמר נשבע ה' בימינו שמאל שבועה שנאמר ובזרוע עזו. וז"ש גאלת בזרוע עמך בשבועה בזרוע עזו:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך